|
In februari - dit jaar zelfs al eens in een lekker lentezonnetje - kwamen meer
dan 70 klassen aan boord van de milieuboot voor een verkenning van het Kanaal
Gent-Terneuzen. De meeste deelnemers gaan niet ver uit de buurt van het kanaal
naar school en moesten dus niet ver reizen voor een super interessant verhaal.
Ze leerden het kanaal in al zijn facetten kennen.
We nemen je ter kennismaking even mee naar het Kanaal Gent-Terneuzen!
Gent heeft altijd een verbinding gezocht met de zee en de huidige en ook kortste
verbinding is het Kanaal Gent-Terneuzen. Dat kanaal is gegraven in het begin van
de 19de eeuw en is sindsdien verschillende keren gemoderniseerd.
Het is 32 km lang, waarvan 17 km op Vlaams grondgebied en
loopt tot het sluizencomplex in Terneuzen in Nederland, Zeeland.
Daar mondt het uit in de Westerschelde die op haar beurt in verbinding
staat met de Noordzee.
|
Uitgraven van het Kanaal Gent-Terneuzen
|
Een beetje geschiedenis...
In 1823 - toen België nog deel uitmaakte van het Verenigd
Koninkrijk der Nederlanden - besliste koning Willem I om de Sassevaart
te verlengen naar Terneuzen. Van Sas van Gent naar Terneuzen werd de
vaart gegraven doorheen een schorrengebied. In Terneuzen werden twee sluizen
gebouwd waardoor er geen getijden zijn op het kanaal. In 1827 voer het eerste
zeeschip het kanaal op.
Vanaf 1870 werd het Kanaal Gent-Terneuzen systematisch verdiept en verbreed.
Hinderlijke bochten zoals in Langerbrugge, Rieme, Rodenhuize en Zelzate werden
weggewerkt. Bij Zelzate werd het kanaal zelfs een stukje verlegd.
Verschillende bruggen werden herbouwd.
In 1963 zijn in Terneuzen twee nieuwe sluizen gebouwd.
Economie
Het Kanaal Gent-Terneuzen is een economische slagader over de
Belgisch-Nederlandse grens heen. Het kanaal is 13,50 m diep en is daarmee
toegankelijk voor Panamax-schepen, schepen die nog net door de sluizen
van het Panamakanaal kunnen.
Voor de Gentse economie is het kanaal van levensbelang. Het verbindt de
haven van de stad met de zee. De Gentse haven is de derde grootste
haven van België, na Antwerpen en Zeebrugge en stelt dan ook
zeer veel mensen, zowel direct als indirect, te werk.
Ook in Nederland is de kanaalzone de voorbije honderd jaar uitgegroeid
tot een belangrijk economisch gebied met de stad Terneuzen als centrum.
Dankzij het kanaal is Terneuzen nu een moderne haven- en industriestad
met veel werkgelegenheid.
De Haven van Gent
De haven van Gent is een echte bulkhaven. Ze is nl. gespecialiseerd in de aan-
en afvoer en opslag van massagoederen, zowel droge (granen, maïs,
houtpellets, ijzererts, ...) als vloeibare bulk (biobrandstoffen,
petroleumproducten, chemicaliën, sinaasappelsap, ...). Bulkgoederen zijn
er goed voor twee derde van de totale goederenoverslag.
|
|
De voormalige electriciteitscentrale van Langerbrugge
|
|
Zoutman aan het Kluizendok
|
In de loop der jaren werden in de Gentse haven vijf dokken gebouwd waar
veel bedrijvigheid heerst. Binnenschepen en zeeschepen worden er voortdurend
geladen en gelost.
Het Grootdok met zijn 3 zijdokken is het oudste dok en
dateert van het begin van de 19de eeuw. Galloo Gent recycleert er schroot,
waarvan een deel wordt hersmolten bij ArcelorMittal.
Aan de Rigakaai meren jaarlijks ongeveer 200 binnenvaartcruiseschepen af
met toeristen uit Duitsland, Zwitserland en zelfs Spanje.
Het Sifferdok is het langste dok in de haven van Gent.
Je herkent het aan de verticale silo's van Euro-Silo (graan-opslag).
Per jaar komt in dit dok ook circa 650.000 ton sinaasappelsap
(zowel concentraat als vers sap) vanuit Brazilië en Florida toe.
Het wordt via pijpleidingen onder de kade uit de schepen overgepompt in de
koeltanks van Louis Dreyfus en Citrosuco die het fruitsap behandelen en
verder verdelen naar de rest van Europa, maar ook naar China.
Tussen het Sifferdok en het volgende dok, het Mercatordok, ligt
Volvo Cars Gent. Jaarlijks rollen daar meer dan 225.000 wagens van de band.
Naast de autofabriek is er in Oostakker, nabij Gent, ook de
vrachtwagenfabriek Volvo Europa Truck.
Het Mercatordok is het kleinste van de vijf dokken.
Hier leggen roll-on/roll-offschepen aan. Ze varen bijna dagelijks naar
Göteborg (Zweden) en wekelijks naar Brevik (Noorwegen). Op het einde
van het dok vind je ook het Europese distributiecentrum voor Honda Europe
terug. Hier worden op afgewerkte auto's (ingevoerd uit Japan, China en
Groot-Brittannië) accessoires gemonteerd.
Tussen de Moervaart en het Rodenhuizedok liggen
verschillende bedrijven naast elkaar die samen biodiesel en bio-ethanol
produceren (Cargill, Bioro, Euro-Silo, ...). Deze biobrandstoffencluster -
van de aanvoer van de grondstoffen (graan, soja, raapzaad) per zeeschip
tot de verwerking en opslag - is één van de grootste in Europa.
Het Kluizendok werd eind 2010 officieel geopend en
is het vijfde dok in de haven, meteen ook het eerste op de linkeroever.
Aan het Kluizendok is er 400 hectare bedrijventerrein waarvan momenteel
een kwart ingenomen is door verschillende bedrijven waaronder Zoutman
(grootste zoutterminal in Europa) en Kesteleyn (zand- en grindhandel
die ook in het Grootdok actief is). Ook Euro-Silo plant hier een nieuwe,
derde graanterminal die in 2014 operationeel kan zijn. Het bedrijf heeft
al vestigingen aan het Rodenhuizedok en het Sifferdok.
Langs het Kluizendok grazen elke winter honderden schapen die instaan
voor het ecologische beheer van gronden die later nog (bedrijfsmatig)
ontwikkeld zullen worden.
De Gentse haven zet in op groene energie
De Gentse haven slaapt nooit, er is constant beweging. En dat vergt veel energie.
In de haven is een totaal elektrisch vermogen van zo'n 1 000 MW (MegaWatt)
geïnstalleerd. Ongeveer een derde daarvan draait op fossiele brandstoffen, een deel
wordt gegenereerd uit de hoogovens voor staalproductie, maar ook de
elektriciteitsproductie op basis van verbranding van biomassa, windenergie,
zonne-energie en warmtekrachtkoppelingen is bezig aan een langzame opmars.
Het Havenbedrijf Gent werkt al langer samen met Natuurpunt.
Zo beheert Natuurpunt een 2,8 hectare groot gebied langs de
Oude Moervaartarm op de rechteroever van de haven nabij Sint-Kruis-Winkel.
Het ecologisch beheer van de gronden aan het Kluizendok past bovendien
in het charter omtrent het samengaan van natuur en havenontwikkeling
dat het Havenbedrijf en Natuurpunt in 2006 afsloten.
|
|
|
De bruine kiekendief
|
|
Op Nederlands grondgebied
|
Natuur
Dat het hele kanaal eigenlijk één groot havengebied is, betekent
niet dat de natuur er geen kans heeft. Havengebieden zijn eigenlijk ook een beetje
natuurgebied. Op de terreinen waar geen activiteit is, zijn zeldzame waarnemingen
te doen en door het lozen van warm koelwater vriest het kanaal bv. niet dicht.
Hoge concentraties zeldzame watervogels komen er overwinteren. Tellingen wijzen
uit dat de Gentse haven zelfs voldoet aan de Europese normen om er een beschermd
vogelreservaat van te maken.
Bij de aanleg van havengebied in de Gentse kanaalzone gaat er leefgebied van
zeldzame vogelsoorten verloren. Volgens Europese beschermingsvoorschriften moet
daarom nieuwe natuur worden gecreëerd in de nabijheid van de Gentse kanaalzone.
Buiten de haven zal er 189 ha gerealiseerd worden. Een kleinere oppervlakte
van 16 ha natuur kan binnen de haven heringericht worden. Daar streeft men
naar een samenhangend geheel van open water met zandige eilanden, rietmoeras,
grasland, heldere waterlopen. Hopelijk zullen water- en moerasvogels als
geoorde fuut, bruine kiekendief, blauwborst, oeverzwaluw, ijsvogel,
kleine plevier en zwartkopmeeuw er opnieuw verschijnen.
Havenbedrijf Gent voert een milieubeleid dat bestaat uit het tegenhouden van stof
door het overdekken van transportbanden, het besproeien van kolen, het aanplanten
van bomen en de aanleg van milieubermen. Enkele van deze maatregelen, o.a.
de sproeisystemen, zijn zichtbaar vanaf het water. Ondanks deze maatregelen
werd de Europese norm voor fijn stof in 2013 overschreden.
Op Nederlands grondgebied is de natuur naast de economische bedrijvigheid
opvallender aanwezig dan in Vlaanderen. Enerzijds is er het lieflijke landschap
aan de randen van de kanaalzone. Anderzijds sieren oude kreken, schorren en
slikken en langgerekte dijken met knotwilgen de streek.
|
... en recreatie
In de oude kanaalarm van Langerbrugge, waar de Nieuwe Kale in het kanaal
uitmondt, is er een jachthaven en zijn er verschillende watersportverenigingen
gevestigd. De oude arm is ook een vispaaiplaats en op de oevers tref je bijzondere
oevervegetatie aan.
Nog jachthavens zijn er in Zelzate - ook hier in een oude kanaalarm - en in Mendonk,
op de linkeroever van de Moervaart, wel niet onmiddellijk zichtbaar van op het
kanaal.
Het voormalige tolkantoor in Zelzate, op de grens met het Nederlandse Sas
van Gent, huisvest nu een Bed & Breakfast-hotel.
|
De biomassacentrale van Rodenhuize
|
|
ArcelorMittal
|
|
Het waterproductiecentrum van Kluizen
|
Water, water en nog 'ns water...
Koel- , proces- en afvalwater
De biomassacentrale Rodenhuize gebruikt oppervlaktewater als koelwater.
Verschillende andere bedrijven gebruiken oppervlaktewater als proceswater.
Zo capteert Stora Enso water uit de Nieuwe Kale voor zijn papierproductie.
Na het productieproces wordt het water gezuiverd in de afvalwaterzuivering
en geloosd in de zijarm van het kanaal.
ArcelorMittal is, samen met andere ijzer- en staalproducenten, de hoogste
waterverbruiker, vnl. van oppervlaktewater dat ze capteren uit het Kanaal
Gent-Terneuzen. Zij hebben een biologische waterzuiveringsinstallatie en
lozen het gezuiverde afvalwater in het kanaal.
Waterkwaliteit
Het Kanaal Gent-Terneuzen heeft een matige tot slechte biologische
waterkwaliteit. Dat is ook zo voor de Ringvaart en een deel van de
Moervaart waarmee het in verbinding staat.
In het kanaal is er ook een probleem van verzilting. Door het schutten
van schepen in het sluizencomplex van Terneuzen stroomt zeewater het kanaal
in. In de loop der jaren rukt de verzilting steeds verder richting Gent op.
De verzilting stelt problemen voor het gebruik van het kanaalwater voor
industriële doeleinden.
Drinkwater
Vanuit het waterproductiecentrum in Kluizen (net achter het Kluizendok)
levert De Watergroep drinkwater aan een groot deel van Noord-Oost-Vlaanderen,
van het Meetjesland tot het Waasland. Het drinkwater wordt er geproduceerd uit
oppervlaktewater dat afkomstig is uit o.a. de Oude Kale, de Meirebeek en de
Poekebeek en opgespaard wordt in het waterspaarbekken. Het productiecentrum van
Kluizen kan tot 60 miljoen liter drinkwater per dag produceren.
Waterafvoer
Het Kanaal Gent-Terneuzen vervult een belangrijke rol in de waterafvoer
vanuit de Boven-Schelde en de Leie. Bij piekdebieten wordt dit water dat
toekomt in de Ringvaart voornamelijk verdeeld over de Zeeschelde en het
Kanaal Gent-Terneuzen. Afhankelijk van het tij op de Zeeschelde moet soms
meer water via het kanaal worden afgevoerd. Als het water in Terneuzen niet
voldoende vlug kan worden afgevoerd, kan het kanaalpeil stijgen met
problemen van wateroverlast op o.a. de Moervaart.
|
Het sluizencomplex bij Terneuzen
|
Een blik op de toekomst
Het sluizencomplex bij Terneuzen is dé toegangspoort tot de havens
van Terneuzen en Gent en zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland,
België en Frankrijk. Het sluizencomplex van Terneuzen vormt een knelpunt
voor de vele binnenvaart- en zeeschepen die van en naar de haven van Gent varen.
Om de toegankelijkheid te verbeteren besloten Vlaanderen en Nederland om een
nieuwe zeesluis te bouwen. Het bijzondere aan dit project is dat voor het eerst
een akkoord werd bereikt tussen Gent en Terneuzen, tussen Vlaanderen en Zeeland,
om als één regio dit project te verdedigen. In die zin is dit
project wel historisch. De verwachting is dat de bouw kan plaatsvinden tussen
2017 en 2021, afhankelijk van een politiek akkoord.
Het Kanaal Gent-Terneuzen maakt ook deel uit van de Europese binnenvaartproject
Seine-Schelde, dat als doel heeft een vlotte binnenvaartas voor schepen met
een capaciteit van 4.400 ton te creëren tussen Parijs en het
Scheldebekken, dus ook tussen Gent en de provincie Zeeland.
|