|
|
Overstromingen: hoe efficiënt is ons waterbeleid?
Naar aanleiding van de overstromingen van 13 en 14 november jl.
wordt er zowel in België als in Nederland druk gedebatteerd.
Waar is het misgelopen? Verschillende oorzaken zijn aan te wijzen: extreme
weersomstandigheden, te snelle waterafvoer, te weinig natuurlijke berging,
te veel verharde oppervlakte, … Waar situeren zich de knelpunten? En hoe
kunnen de problemen in de toekomst aangepakt worden? Wat is er al voorhanden en wat moet
er nog gebeuren?
De Milieuboot werkt samen met Grenzeloze Schelde aan een dossier rond de
overstromingsproblematiek en de waterbeheersing.
Binnenkort wijdt Grenzeloze Schelde
er een themanummer aan dat online
consulteerbaar zal zijn! |
|
|
|
|
|
Budget 2012 voor bovengemeentelijke waterzuiveringsinfrastructuur
De Vlaamse Regering stelde het investeringsbudget voor de uitbouw van de
bovengemeentelijke waterzuiveringsinfrastructuur (rioolwaterzuiveringsinstallaties
die het afvalwater van verschillende gemeentes zuiveren) voor het programmajaar
2012 vast op 200 miljoen euro, waarvan 100 miljoen euro in het kader van
het lokaal pact met de gemeenten. Ze keurt meteen het Optimalisatieprogramma
2012-2016 van de bovengemeentelijke waterzuiveringsinfrastructuur goed.
Ze beslist 50 miljoen euro ter beschikking te stellen voor de overloop van het
investerings- en het renovatieprogramma van vorige programmajaren. Ze gelast
de bevoegde minister het Optimalisatieprogramma 2012 ter uitvoering op te
dragen aan de nv Aquafin
en belast de minister tevens met de opvolging van
de uitvoering van dit programma.
Gelezen bij de beslissingen van de Vlaamse regering op 19 november 2010 |
|
|
|
|
|
Lokaal rioolbeheer in Vlaanderen nu in 2 praktische rapporten online
Lokaal rioolbeheer is een vrij ingewikkelde materie in een sector die voortdurend
in beweging is. Het is voor de gemeenten dan ook geen sinecure om uit het aanbod
van de verschillende rioolbeheerders op de markt de meest opportune keuze te maken.
Nu zijn er twee overzichtelijke rapporten. Beide rapporten zijn raadpleegbaar op
de VMM-website en bevatten de meest recente informatie over het aanbod van de
verschillende rioolbeheerders in Vlaanderen.
Het eerste rapport biedt een vergelijkend overzicht van de markt per rioolbeheerder
en helpt de lokale besturen bij het kiezen van hun saneringspartner. Het tweede
rapport vergelijkt de verschillende rioolbeheerders.
|
|
|
|
|
|
Drinkwaterfunctie van de Maas blijft onderbelicht
De Maas is een drinkwaterbron voor zes miljoen mensen in Nederland en België.
De Internationale Maas Commissie (IMC) heeft ‘bron voor drinkwater’ benoemd als
één van de belangrijkste functies van de Maas.
Hoewel het de goede kant op gaat met
de algemene kwaliteit van het water dat door de Maas stroomt, zijn er nog tal van
knelpunten voor de drinkwaterfunctie
van deze rivier.
Dit blijkt uit het jaarrapport ‘De kwaliteit van het Maaswater in 2009’
van RIWA-Maas, een internationaal samenwerkingsverband van drinkwaterbedrijven die Maaswater
gebruiken als bron voor de drinkwaterbereiding. Eind 2009 is het stroomgebiedbeheersplan
voor de Maas vastgesteld. Hierin staan maatregelen om problemen rond de waterkwaliteit van de
rivier terug te dringen. Alle aandacht is gericht op verbetering van de ecologische kwaliteit
van het oppervlaktewater. RIWA-Maas is blij met de algemene verbetering van de waterkwaliteit,
maar bepleit dat er in de toekomst meer aandacht wordt geschonken aan specifieke drinkwaterproblemen.
Het volledige rapport kan je downloaden via
www.riwa-maas.org.
|
|
|
|
|
|
Rapport Meetnet Zoetwatervis 2009: toestand Vlaamse rivieren stabiel
In het kader van het ‘Meetnet Zoetwatervis’ beviste het
Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek
(INBO) vorig jaar 159 locaties verspreid over tien bekkens in Vlaanderen. Afgezien van enkele
uitzonderingen stelden ze vast dat de vissamenstelling van de bemonsterde beken weinig veranderd
is ten opzichte van de vorige bevissingen in 2004-2006. In het rapport lees je over de evolutie van
de vangresultaten op bv. de IJse (Dijlebekken), de Demer, de Mark, de Kleine en Grote Nete, in de
Gentse kanalen en op de Zwinnevaart in de Brugse polder.
Je kan het rapport online raadplegen.
|
|
|
|
|
|
Hoe is het gesteld met het milieu in Vlaanderen?: MIRA Indicatorrapport 2010
Goed milieubeleid heeft nood aan actuele en betrouwbare informatie. In het nieuwe MIRA
Indicatorrapport 2010 van de Vlaamse
Milieumaatschappij (VMM) zijn de meest recente feiten
en cijfers over het milieu in Vlaanderen samengebracht in een handig naslagwerk. De meer dan
100 indicatoren behandelen samen het volledige milieudomein, gaande van milieugevaarlijke stoffen,
over klimaatverandering tot afval. Ook de milieudruk van de verschillende sectoren, zoals huishoudens
en transport komen in beeld. De indicatoren geven signalen hoe het met het milieu gesteld is en of we
op de afgesproken koers zitten.
De publicatie is bedoeld voor beleidsmakers, milieudeskundigen en alle (wakkere) burgers die op
zoek zijn naar informatie over het milieu in Vlaanderen. Jaarlijkse rapportering van de toestand
van het milieu moet toelaten om tijdig veranderingen te zien zodat het (milieu)beleid passend kan reageren.
Het rapport kan je in boekvorm bestellen of downloaden via
www.milieurapport.be/nl/publicaties/mira-t-2010-indicatorrapport.
|
|
|
|
|
|
Realisatie van de Natura 2000-gebieden in Europa: samenwerken en nog eens samenwerken
In heel veel landen bepaalt Europese regelgeving in hoge mate het natuurbeleid. Zo stellen
de Vogel- en de Habitatrichtlijn onder andere welke soorten en habitattypen beschermd moeten
worden. Alhoewel de doelen duidelijk centraal gedefinieerd zijn, kunnen de middelen of instrumenten
die men wil gebruiken, door de individuele landen zelf gekozen worden. Over de implementatie van
Natura 2000 werd onderzoek verricht, o.a. door het
Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek.
Blijkt dat de inhoud van beheerplannen, de manier waarop ze opgemaakt worden, wie er allemaal
bij betrokken wordt, hun geldigheidsduur, de instrumenten die voor dat beheer ingezet kunnen
worden en wie het beheer zal uitvoeren, sterk verschillen tussen de landen. Ook dat het noodzakelijke
beheer van die grote oppervlakte Natura 2000-gebieden de capaciteit van klassieke natuurbeheerders
niet zelden te boven gaat en dat er naar nieuwe (samenwerkings-)vormen gezocht moet worden.
Toch blijkt uit verschillende voorbeelden van ‘best practice’ hoe geďntegreerd beheer geen utopie
hoeft te zijn.
Drie rapporten resulteerden uit het onderzoek en zijn te vinden op
www.inbo.be/publicaties. |
|
|
|
|
|
Toerisme Vlaanderen en Agentschap voor Natuur en Bos bundelen krachten
Het Agentschap voor Natuur en Bos en Toerisme Vlaanderen gaan in de toekomst nauwer
overleggen en samenwerken om het toeristisch potentieel van de domeinen van het Agentschap
voor Natuur en Bos te verhogen. Het is de bedoeling ze toegankelijker en aantrekkelijker
te maken voor toeristen, zonder dat de natuur daar onder lijdt. Beide agentschappen
ondertekenden daarover begin december een samenwerkingsovereenkomst.
Hoe die samenwerking concreet vorm zal krijgen, kan je
hier lezen. |
|
|
|
|
|
Nieuwe brug over Dender in centrum van Aalst
Onlangs werd in Aalst de nieuwe Sint-Annabrug over de Dender op haar definitieve
plaats getild.
Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) begon vorig jaar in augustus met
het vervangen van de verouderde hefbrug door een nieuwe kantelbrug. Afgelopen zomer
werden de brugonderdelen op stellingen boven het water geplaatst. Ondertussen zijn
de laswerken, om de brug tot 1 geheel te maken, afgerond en is de nieuwe brug dus
in haar definitieve positie over de Dender gebracht.
De volgende maanden wordt ook de elektromechanische uitrusting van de brug geplaatst
en wordt ze verder afgewerkt. De nieuwe Sint-Annabrug zal zonder onvoorziene
omstandigheden in het voorjaar van 2011 gebruiksklaar zijn. |
|
|
|
|